tirsdag den 13. marts 2012

Slå mig i hovedet med mit liv

Her er et eksempel på hvad jeg opfatter som den danske stats formynderi:

DR's nyheder fortæller idag, at Momentum (KL's blad) har bestilt en undersøgelse, der viser at børn i førskole-alderen sover for lidt. Hvis man læser undersøgelsens resultater igennem viser det sig dog, at 70% af personale i daginstitutionerne svarer at størstedelen af børn møder udhvilede og 24% mener at halvdelen af børnene er oplagte når de ankommer.

Lidt tankeaktivitet hos mig fører mig frem til, at det for det første er et ret subjektivt spørgsmål ("hvor stor en andel af børnene i din daginstitution er på en almindelig dag udhvilet når de møder, når de ankommer?") og for det andet så er det sandsynligvis ikke de samme børn hver dag.

DR disker op med en søvnekspert der fortæller hvor skadeligt det kan være at mangle søvn (BIG surprice!) og at skolebørn bliver dumme hvis de sover for lidt.

Lidt mere hjernespind her, og tanken om at hele det her ikke er forkert, men at der kun opstår en vidtrækkende risiko hvis der konsekvent soves for lidt.

Så kommer der "gode råd" og anvisninger til hvordan søvnmangel forebygges og hvor længe børn skal sove. Det er ting som at bytte om på dagens rutiner og aktiviteter.

Synapserne svirrer i mit kranie, og så dukker spørgsmålene op i min kognitive bevidsthed:

- Er der i virkeligheden tale om et generelt problem?
- Stemmer samfundets krav om almindelig dannelse overens med de såkaldte anvisninger som Danmarks stats nyhedsorgan formidler?
- Kan man generalisere børns søvnbehov?

For mig at se er det fornuftigt at have viden om søvns betydning, og alligevel krummer jeg tæer når mine skattekroner bruges til at fortælle mig hvordan jeg skal leve mit eget liv, hvordan mine børn skal leve og ikke mindst give det en karakter af, at jeg generelt gør det forkert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar