torsdag den 10. maj 2012

Baader-Meinhof fænomenet

Baader-Meinhof lægger navn til både en terror-gruppe og et psykologisk fænomen. En læser til en amerikansk avis skriver et læserbrev, der fortæller at læseren tilfældigt stødte på navnet Baader-Meinhof (i forbindelse med terror) og kort tid så navnet igen og igen. Læseren undrede sig over hvordan det kan være, at denne aldrig havde hørt om Baader-Meinhof-gruppen før, og som ved et trylleslag så det igen og igen. Hjerne-interesserede begyndte at undersøge om det var en generel tendes, og efter en større undersøgelse udledte de kloge, at når man har fokus på noget, så vil man i større grad se det. Det blev opkaldt efter læserbrevets oprindelse: Baader-Meinhof-fænomenet. Psykologisk hører det under serendipitet, som overordnet handler om tilfældigt at finde noget, og derefter sætte det i en sammenhæng på en ny måde. 

Hjernen fungerer altså sådan, at når du opdager noget der gør indtryk, vil du i højere grad have fokus på det. Har du anskaffet dig en Volvo vil du se flere Volvoer ude på gaden. Har du lige sagt farvel til din lyshårede kæreste vil du se flere lyshårede kvinder rundt omkring dig.

Det interessante ved det for mig er, at jeg kan ændre min hverdag hist og her. Jeg kan f.eks. starte med at tænke på en mængde gode oplevelser på min arbejdsplads, og når jeg så befinder mig på arbejdspladsen vil min hjerne mere eller mindre fokusere på gode ting i løbet af min arbejdsdag.

Baader-Meinhof fænomenet. Jeg er sikker på du snart vil støde på det igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar